Polttoainetoiminen lisälämmitin – moottorikelkkailijan lämmityslaite

Marko Tarkiainen kiertää Suomea, pääasiassa Lappia Arctic Cat -moottorikelkkojen maahantuojan edustajana monta viikkoa vuodessa. Kelkkoja esitellään erilaisissa tapahtumissa, parhaimmillaan halleissa, pahimmillaan kovassa pakkasessa teltassa. Ja kun esittelykelkkaan tulee vikaa, se korjataan tarvittaessa isossa, kelkkojen kuljetukseen rakennetussa peräkärryssä. Se on varustettu valovirtajärjestelmällä, jonka toiminnan varmistaa Hondan aggregaatti.Tuleva talvi on viides Tarkiaisen ja Airrex AH300:n yhteisellä uralla. Myyntimiehen liki varaukseton kehu tuntuu epäilyttävältä, mutta Tarkiaisella ei ole osaa eikä arpaa Airrexin myynnissä.– Airrexin polttoainetoiminen lisälämmitin on ollut ihan uskomaton laite meidän käytössä. Välillä on oltu 20-30 asteen pakkasessa, sitten loskaisessa säässä ja aina se toimii. Lämmitin pakataan kelkkakärryyn, missä se tärisee Lapin ei aina niin hyväkuntoisilla teillä, se on saanut kolhuja ja kaatunut monta kertaa, tiivistää Tarkiainen yhteistä historiaa.Ainoa häiriö on tullut kun tankkiin oli unohtunut kesälaatuista dieseliä ja pakkanen kiristyi kovaksi. Eristämättömässä tankissa polttoaine jähmettyminen aiheutti vikatilan ilmoituksen. Korjaukseksi riitti lämmittimen vienti lämpimään halliin ja polttoaineen vaihto talvilaatuun.– Meillä oli ennen sellainen Masterin puhallinlämmitin. Se haisi ja piti meteliä. Lisäksi korjaushommista tuolla kuljetuskärryssä ei meinannut tulla mitään, kun puhallin nosti kärryn lattialta pölyä ilmaan pakokaasujen katkun lisäksi. Airrex on hiljainen, se ei savuta eikä nosta yhtään pölyä.Tarkiaisen kokemuksen mukaan Airrex AH-300:n teho riittää nostamaan 7,5 x 2,55 x 2,4 metrisen kuljetuskärryn kopin sisälämpötilan 20 asteen pakkasella 20 lämpöasteeseen reilussa 10 minuutissa. Työskentelyn puitteita kohentaa infrapunalämmittimen toiminta; se lämmittää kohteen eikä vain puhalla kuumaa ilmaa.– Eikä Airrex savuta, koppiin ei tule yhtään katkua. Riittävä korvausilma laitteelle ja kopissa työskentelevälle saadaan pitämällä kärryn toista takaovea vähän raollaan. Airrexin pakoputken päästä voi vaikka hengittää. Silmät sidottuina ei tosiaan tietäisi haistelevansa pakoputken päätä, kärjistää Tarkiainen.Etsitkö luotettavaa ja turvallista lämmitintä esimerkiksi hallikäyttöön? Tutustu siinä tapauksessa Airrex diesel-lämmittimiin verkkokaupassamme!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.