Ison hallin lämmitys Airrex hallilämmittimellä

Riihimäkeläinen HF-Autohuolto Oy on erikoistunut raskaan kaluston huoltoon, yritys toimii Volvon ja Renaultin raskaiden hyötyautojen merkkikorjaamona. Jarrutestausta tehdään 49 metriä pitkässä, 6 metriä leveässä ja viisi metriä korkeassa hallissa, jonka seinissä on teollisuustilalle tyypillisesti eristevillaa. 15 senttiä seinissä ja 30 senttiä katossa. Jarrudynamometrille ja siltä pois ajetaan isojen ovien kautta.
Jotta jarrudynamometri ja siihen liitetyt tietotekniset järjestelmät toimisivat ja työntekijät viihtyisivät, hallissa pidetään 10-14 asteen sisälämpötilaa erillisellä lämmittimellä. Aiemmin käytössä olleista, öljyä polttavista, Master-tyyppisistä hallilämmittimistä ei tykätty niiden aiheuttaman katkun takia. Vuoden 2014 syksyllä toimitusjohtaja Harri Frankberg päätti hankkia Airrex AH-800 -infrapunalämmittimen, ja siitä lähtien HF-Autohuollon jarrudynamometrihallissa ei ole lämmittimen aiheuttamista katkuista kärsitty. – Se on ollut kyllä ihmisystävällinen ja äänetön laite, katkua tulee ehkä tupakan verran päivässä. Pakokaasut tuulettuvat kyllä koko ajan pois, sillä päivässä hallin läpi saatetaan ajaa reilut parikymmentä yhdistelmää läpi kello seitsemän ja ilta-kymmenen välillä, summaa Frankberg. Airrex-lämmitin on sijoitettu HF-Autohuollon jarrudynamometrihallin toiseen päähän, mihin on sijoitettu laitteistot ja mekaanikon työpiste. Viime talvena yksi lämmitin riitti hallin lämmittämiseen, ja polttoaineen koko talven kulutus oli kolme tynnyrillistä, eli noin 600 litraa. Jos kulutuksen jakaa kolmelle talvikuukaudelle, se tarkoittaa 5-6 litraa vuorokaudessa. – Viime talvena ei kovan pakkasen jaksoja ollut, joten meillä ei ole vielä kokemusta miten laite riittää monen päivän 30 asteen pakkasella. Silloin aletaan sulkea ovet tiuhempaan tahtiin, ja uskon että laitteet ja miehet pysyvät lämpiminä ja toimintakuntoisina, pohtii toimitusjohtaja. Katso tästä kaikki Airrex lämmittimet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.